Neoprene Sweater, Jewel Print Pencil Skirt, Holographic Boots and Consumerism


Jewel print pencil skirt, neoprene sweatshirt: ASOS - necklace: Selected - boots: Boohoo - fishnet tights: H&M

Pictures + lady lumps: my momma

I seriously love these boots. Where have you been all my life, boots?? They made me realize (again) that platform ankle boots are pretty much the ultimate shoes. Also, they made me add these River Island boots to my favourites. I've never been into the open buckled boots trend, but my sister bought them last week and I tried them on too and they are super duper comfortable AND pretty. Ima nab that shit the minute they get discounted because I don't feel like I could justify spending 60€ on ankle boots considering the fact that I already have approximately 10 pairs of ankle boots I wear regularly. At some point, you have to set yourself some boundaries, you know?

I sound lighthearted but I'm getting to that point again where I'm put off by how much shit I own. It's an eternal balancing act to be a lover of style, fashion and beautiful items yet not losing yourself in your own desire to always look for more, better, ultimate. The ultimate boyfriend jeans, the ultimate cable knit, the ultimate pair of ankle boots. After all, fashion is inherently about always making you want to buy more, changing the fit of what the "ultimate" item should look like ever so subtly from one season to the next. That's why your classic basic pieces from five years ago look so dated when you try them on now. 

It's not like I want to be a preachy, holier than thou anti fashion crusader. After all, I've always been a big fan of pretty thing, of the sense of performance and becoming that comes with a perfect outfit. But at the same time, I don't want to lose sight of the simple fact that clothes are just that: clothes. Something we put on our naked bodies to shelter ourselves from the weather or to look appropriate for a certain occasion. And that balancing act is something I think every lover of style should keep in mind at all times lest they become a slave to consumerism.

Whew, that got heavy fast, didn't it? Sometimes my stream of consciousness is a bit hyperactive.

PS: I wore this outfit to a screening of the new VIJF tv series Scandal that is premiering tuesday the 28th. My first impression was lukewarm: I'm not a huge fan of the whole tv trend of pretty people talking really fast, spewing quips like a automatic rifle, solving cases at 80 miles/hour (think Bones, House M.D., Castle, etc), but I do think Olivia Pope's character is interesting. Because she's a bit of an anti-hero, but also since she's the first woman of colour lead (rather than supporting cast) of a high profile mainstream drama series in a long while.

So, do you ever feel torn between your love for fashion and the feeling that you're just throwing money out the window in exchange for things you don't actually need? What does a person really need anyway? Don't those little (or big) unnecessary things make life worth living? Thoughts please!


23 comments

  1. One of my fav outfits of yours ever, I truly ADORE it!
    En ik begrijp volledig uw standpunt, ik zit vaak met hetzelfde probleem. Ja, ik wil die nieuwe jas maar ik heb al een jas maar de modegoden zeggen dat deze jas in is maar... en ga zo maar door...
    The struggle of fashion!
    xo
    Joppe
    www.starttofashion.blogspot.be

    ReplyDelete
  2. dankuuuuu voor de input en het compliment!

    ReplyDelete
  3. Hoi! Ik vind het ook een eeuwig dilemma, het omgaan met en de rem op kleren/mode. Ik merk dat die zoektocht naar hét beste stuk, zoals jij ze beschrijft, me evenzeer erg goed beet heeft en soms erg vermoeit of afkerig maakt. Deze soldenperiode had ik er bijvoorbeeld plots niet echt zin in, in had, in het zoeken naar mooie stukken, puur omdat het nu goedkoper is en (daarom extra) leuk om te kopen en te hebben. Ik probeer enkel nog te kopen wat ik echt wil of mis. Zo heb ik maar een winterjas en die past misschien niet overal even goed bij, maar ik ben er blij mee en wil eigenlijk geen nieuwe kopen omdat ik eigenlijk wel tevreden ben.
    Mijn voornemen voor 2014 was ook om echt bewust ecologischer te gaan leven en dan zijn kleren en mode een van de grootste problemen/uitdagingen. Financieel (student zijnde) en qua aanbod is het geen gemakkelijke keuze om enkel voor eco- en liefst ook mensvriendelijk te gaan. Ik denk er nog volop over na.

    ReplyDelete
  4. Prima instelling, ik hoop ook in die richting te evolueren. Kijken wat me echt gelukkig maakt, niet enkel de korte termijn bevrediging.

    ReplyDelete
  5. Ik heb het vooral ook lastig met het feit dat ik veel dingen heb, dat ik er orde wil in scheppen maar dat ik het niet weg wil doen wegens 'ooit veel geld aan gegeven', 'nog niet kapot', 'kan 'k ooit nog wel eens aandoen',...
    Ik zou ook meer eens moeten beseffen dat kleren maar kleren zijn :) Zou me veel plaats besparen.

    ReplyDelete
  6. Een ontzettend leuk outfit, het staat je erg goed.
    Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik koop sowieso liever een mooi
    paar laarsjes in de uitverkoop.
    Vandaag weer een beetje bezig geweest met het opruimen van mijn kast.
    Ik heb moeite met dingen weg doen.

    XO

    www.myownfairytale.com

    ReplyDelete
  7. yes, emotionele attachment is nog zoiets. Dat heb ik gelukkig niet, ik heb eerder bindingsangst :D

    ReplyDelete
  8. Tijd om je schuldgevoel aan te pakken en voor guiltless shopping te gaan :-). De oplossing = Oxfam 2nd hand (Lange Koepoortstr. 49A). Je kan je oude kleren doneren en je bent zéker dat de opbrengst naar één van de Oxfam goede doelen gaat (de shop zelf draait enkel op vrijwilligers comme moi) . Of, je kan ook zelf heerlijk snuisteren en een leuk item (kledij, accessoires, boeken, brocante &allerlei) aan een zeer betaalbare prijs een nieuw leven geven. https://www.facebook.com/oxfamshopantwerpen .

    ReplyDelete
  9. :) ik ben zelf al jaren een fan van kringloopwinkels en tweedehands, maar mijn stijl is nogal veranderd. Zeker als er een eerder professionele, trendy stijl van je wordt verwacht is het niet evident om je ding te vinden in kringloopwinkels. Het lijkt me ook niet nuttig om mensen cold turkey te laten gaan wat betreft hun shopgewoontes, dat heb ik al vaak fout weten gaan waardoor ze hun goede voornemens helemaal laten varen.

    ReplyDelete
  10. O, maar cold Turkey hoef je zeker niet te gaan! Ook mijn stijl is behoorlijk veranderd naar iets minder "out there", en de pure retro look had ik sowieso wat gehad. Ik vul mijn limited basic garderobe nu eerder aan met een occasionele Oxfam vondst (onlangs nog een heerlijk zacht bloesje van Filippa K )... Maar, ik ruim nu wel heel regelmatig mijn kast op en breng het naar Oxfam . Zo steun ik een goed doel Ă©n maak ik plaats in mijn garderobe kast voor coole basics of trendy must-haves.

    ReplyDelete
  11. dat is uiteraard een goede tip :) maak ik ook regelmatig gebruik van!

    ReplyDelete
  12. Ik heb toevallig Scandal een week of twee voor Vijf ermee afkwam ontdekt en het wordt elke aflevering alleen maar interessanter ;-)
    As for the clothes: mijn kleerkast zit letterlijk overvol, wat nogal problematisch is als alles net gewassen is. Maar mijn plan is om, als ik volgend jaar alleen ga wonen, enkel mee te nemen wat ik graag en vaak aan doe en dan enkel kwaliteit aan kleren te kopen.

    ReplyDelete
  13. fun shoes! love love! love love love your blog! andddd I am your newest follower! hey-o!

    xo, Kelsey Belle | Happie Reading Blog

    [also, there is a little giveaway up on my blog at the moment]

    ReplyDelete
  14. Ik sta ook elk seizoen versteld van hoeveel dingen in mijn kast hangen. Maar ik merk wel dat wanneer ik mij niet bezig hou met 'trends' ik gewoon met evenveel plezier een kleedje aandoe van 3-5 jaar terug. Zolang ze nog passen en niet afgewassen zijn tenminste ;) die dingen doneer ik netjes aan de H&M sinds zij er weer nieuwe dingen mee maken met die afdankers. Maar het blijft vaak zo moeilijk om niet te weerstaan aan alle nieuwe dingen. Ik heb verkeerdelijk 2 jassen gekocht in de solden, omdat ik er gewoon niet veel hele warme heb voor in de winter, maar ook omdat ze ineens veel goedkoper waren. En dan kwam ik thuis met 2 shit :p Nuja die balans is denk ik altijd een beetje zoeken bij iedere vrouw :p Love the skirt trouwens! Echt zalige print :)

    ReplyDelete
  15. Before I get serious, the print on that skirt is so totally wicked. When I left my cushy high paying job, my shopping dropped drastically. In part I had no reason to shop so much because I didn't work in an office environment that required me to wear dressier clothes anymore, and also because I just had less money, but I spent a lot less time reading fashion blogs and so I was subject to a lot less looks that I would grow to desire. I'm not someone who goes to malls just to window shop, so I really don't have a wish list of things to want. This year I've decided I am going to try and make my clothes. I have a few dresses I absolutely adore for their shape and cut, so I'm going to buy fabrics I love and attempt to make more of them via pattern.

    ReplyDelete
  16. oh yeah, simply not visiting fashion blogs/websites/webshops/shops anymore (or not as often) is a great tip. I notice that this is somewhat of a vicious cycle: if you love clothes, that gets worse by spending a lot of time thinking about it and looking at pretty clothes, etc. Just taking a step back can make transition a lot easier than exposing yourself to all the stuff you won't buy anymore.

    ReplyDelete
  17. Je hebt helemaal gelijk. Soms heb ik ook echt het gevoel dat ik koop omdat ik het leuk vind en cheap is - ik heb het dan helemaal niet nodig, en waarschijnlijk ga ik het dan ook niet aandoen-. Ik heb net mijn kleerkast opgeruimd en ik achtergekomen dat ik kleren gewoon nog niet heb aangehad, zonde! Dus vanaf nu, inverteer ik in duurdere stukken, en denk ik na bij alles wat ik aanschaf. Beter voor mijn portemonnee, maar ook voor mijn kleerkast.

    ReplyDelete
  18. Je outfit is trouwens echt leuk!

    ReplyDelete
  19. het is ook echt een aanhoudende focus. Ik koop helemaal niet ZO ontzettend veel (vind ik zelf), maar toch: als je al een tijd bezig bent met kleding, kom je toch wel op een punt dat je echt niks meer nodig hebt. Ook al voelt het alsof er altijd wel nog iets bij kan. De contradictie tussen die twee punten is zo frustrerend, maar ook wel gezond denk ik.

    ReplyDelete
  20. Meer financieel attachment dan emotioneel hoor ;) Ik heb gewoon zo veel kleren dat ze nooit echt kapot gaan en dan is 't zo zonde om het gewoon weg te gooien...
    Ik heb ooit geprobeerd om closets sales te organiseren maar nu zit ik vooral met merkbroeken en ik ben Ă©Ă©n van de smallere van mijn vriendinnen (kei erg en al! ^^ ) dus 't zal even doorbijten worden om ze toch weg te gooien :)
    Jammer dat er niet meer tweedehandszaken in mijn buurt zijn die ook kledij aankopen...

    ReplyDelete
  21. Yep, dat snap ik. Het voelt zo verspillerig!

    ReplyDelete
  22. Fashion aka buying clothes and pretty shoes/bags are a must! De laatste tijd koop ik minder impulsief, denk ik meer over mijn aankopen en kies ik soms iets duurdere brands die langer meegaan. Wat resulteert in het bezitten van minder kleren maar toch wel dingen draag waar ik me goed in voel :)! FYI, ik ben helemaal jaloers op het feit dat dat neopreen sweaters u helemaal staan! Ik vind dat zo'n mooie items en ik lijk er echt gruwelijk in, alaaaas!
    Sabrina, x.

    ReplyDelete